Nederland en mijn Surprise verjaardag! - Reisverslag uit Chevy Chase, Verenigde Staten van Elisa Valk - WaarBenJij.nu Nederland en mijn Surprise verjaardag! - Reisverslag uit Chevy Chase, Verenigde Staten van Elisa Valk - WaarBenJij.nu

Nederland en mijn Surprise verjaardag!

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

28 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Chevy Chase

Hallo lieve mensen,

Allereerst wil ik via deze weg jullie bedanken voor alle lieve, leuke aandacht die ik heb gekregen voor mijn verjaardag! Het was echt te gaaf!!! Jullie zijn geweldig!
En het is zo genieten van alles wat ik meemaak. het houdt (gelukkig) maar niet op!

Het is een tijdje geleden dat ik hier heb geschreven. Ik ben inmiddels in Nederland geweest en al weer terug. Het was echt heel fijn, gezellig, leuk en goed om weer terug in NL te zijn. Bijna 2 weken de tijd gehad om veel mensen weer te zien en te spreken en tot de ontdekking te komen dat het nog heel vertrouwd voelt en helemaal niet zo lang geleden lijkt dat ik er was.
Toch merkte ik ook wel dat ik op een iets andere manier tegen dingen aan ben gaan kijken, maar eigenlijk is dat wel positief! Het was heerlijk om weer thuis te zijn, maar toen ik vanuit Amerika vertrok voelde het toch ook alsof ik van thuis wegging. Dus heb nu echt twee 'thuisen' (schrijf je dat zo??)

In Nederland heb ik Amsterdam ontdekt :);) samen met Marije een super leuke dag gehad en het is na een mislukte poging (gesloten consulaat) gelukt om een nieuw visum te krijgen. Wat blijkt, terug in Amerika op 22 okt...bij de douane werd weer een streep getrokken door 2010 en werd er 2012 van gemaakt.(niet 1 jaar geldig, maar 3 jaar) Dit was bij mijn vorige visum ook al gebeurd, maar scheen toch een nieuw visum aan te moeten vragen... was dus uiteindelijk helemaal niet nodig geweest...:)

op 9 oktober werd ik, na een interessante vlucht ;) in Nederland super leuk ontvangen door mijn familie op Schiphol! Wat waren die kinderen groot geworden, zeg!''Je bent eigenlijk helemaal niet veranderd Elisa!'' zei mijn schoonzus. Mijn ouders kwamen wat later dan ik , maar ik maakte me daar niet zo druk om. O, je bent toch wel veranderd!! :D
Ik ben nu wel een beetje die 'onbekende tante uit Amerika. Maar er was flink op mijn naam geoefend en kwam er prachtige Alisa en Elila uit door Mels en Ruben!! :D
En al snel eigenlijk was dat 'verlegene' er wel af!

Daarna een heerlijke lunch aan de Wildenborch en veel bij kunnen praten, cadeautjes kunnen geven. Hoe smaakt de Starbucks? :)
En hebben we een gezellige dag gehad. En na ruim 30 uur wakker te zijn geweest was het echt tijd om te gaan slapen! In mijn eigen kamer weer (al was het weer even wennen en heb ik mezelf wellicht ook wel wat in bescherming genomen door iets wat 'afstand' te bewaren om later weer gemakkelijker afstand/afscheid te kunnen nemen.

Behoorlijk wat last gehad van een jetlag, maar het viel allemaal te overzien! Op 10 oktober het feest van Laurens! Waar ik ook zo'n lief onthaal kreeg :) Je bent echt een schatje Lau! en waar ik weer andere familie heb ontmoet :) Allemaal leuk, leuk, leuk!

Verder even in het kort...op mijn oude werk Pukkie geweest (niks veranderd, gaaf om daar te zijn geweest en de kids te hebben gezien :) met poepspetters als herinnering! Met vriendinnen afgesproken en heerlijk bij zitten kletsen. Veel nieuwe huizen bekeken van iedereen die allemaal verhuisd is. De bruiloft van G en J. meegemaakt. mooie dag! lekkere Nederlandse producten gegeten: haring, filet American, (ja dat hebben ze hier niet ;), friet met kroket, goudkuipje, NL en mammabrood, genoten van de NL bloemen en dat het zooo goedkoop is in vergelijking met in Amerika. Gefietst, gefietst, gefietst. Was is dat lekker op mijn luxe fiets in dat vlakke NL :) Neefjes en nichtjes te logeren gehad, uitgeweest in Rotterdam, diverse keren op de thee, concert van Marco Borsato & friends meegepikt :) en dan voel je wel echt rijk hoor, zo leuk!
Jointje gerookt... ook weer een nieuwe ervaring... tja als je in Amerika woont en je vertelt dat je uit NL komt...dan heerst dat beeld tohc wel dat het zo 'normaal' is in NL. Tja, dat wil ik dan wel eens proberen. Voor 5 euro enorme lol gehad door het alleen al te vertellen. Het proeven en ervaren was stukken minder: VIES!!! en nauwelijks iets gemerkt van het 'high-gevoel' weten we ook weer
Oja, wel een high-gevoel: de high-tea van HEMA! Aanrader (graag gedaan, Leo ;)
Pannenkoeken eten met de hele fam. en heel veel bijgekletst!!!!
Dus een volgepland vakantie, maar echt wel om lang van te na te kunnen genieten!

En het houdt maar niet op... want zodra ik weer in Amerika was ging het hier weer net zo hard door. Mensen die blij zijn dat je weer terug bent (er is toch niks leukers als mensen blij van je worden en ik ook blij ben om er weer te zijn?!!
Willemien kwam me ophalen, samen met de kinderen. Lise die op me afgerend kwam bij de aankomsthal en nu goed Elisa kan zeggen (ipv Ela... Ela is in NL gebleven vertellen we haar!;) blije Kim.
Versierde voordeur, kamer, alle ervaringen delen zowel met de fam als weer met mijn vriendinnen hier.

Uitgaan....halloweenfeestjes....
verjardagsfeest! surpriseparty!
Dat is ook een heel uitgebreid verhaal....

O MY GOD – Ik ben 25 :D J ;) :P 27 oktober 2009 23.15-1.11

Dit is echt niet te bevatten, ik zit nog helemaal vol met adrenaline…..

Marcel en Willemien hadden een surpriseparty voor me geregeld!! Een echte echte!!!

Echt te gek, te gaaf, te kicke te cool - om in mijn eigen woorden te blijven ;) -

Ik was dus jarig vandaag 27 okt….hehehe

En werd vanmorgen om kwart over 7 gewekt met het ‘lang zal ze leven’ en ‘happy birthday’ door de hele fam. Incl. Thabi! Dat was al zo leuk. Kwamen ze daar binnen met z’n allen en een grote ballon, een uil (omdat ik had gezegd dat ik het zo leuk vond dat er zoveel uilen op allerlei materiaal te vinden is ;) en een cadeau: het boek ‘supernanny’ (die Joe Frost ja! ;))

Daarna mocht ik dan eindelijk :P de cadeautjes openmaken die ik vanuit Nederland al had meegekregen! Een opblaas-25. Die mooi voor het raam heeft gehangen! Een DVD van Gooische vrouwen (yes!) twee leuke leesboeken (‘wat spook jij uit?’ en ‘juf met staarten op een zwarte school’) en chocolade kruidnoten. En ik was al verwend met een kaartje voor het concert van Marco Borsato en een massage en alle andere aandacht en wensen.

Vervolgens beneden was de kamer versierd met slingers en ballonnen!!

Lise ging naar school en ik heb Kim in bad gedaan. Werken. ;)

Gisteren had ik appeltaart gebakken en samen met Willemien heb ik vanmorgen van koffie met taart zitten genieten.

In de tussentijd kreeg ik al allemaal smsjes, telefoontjes, post, mailtjes en berichtje op facebook, skype, hyves, msn. Het kon niet op JJJ Dat voelt wel heel lekker hoor, jarig zijn en al die aandacht krijgen (het went niet, het is verslavend :D

Vorige week natuurlijk al in Nederland met al die leuke, lieve mensen om me heen en nu weer hier in Amerika, ook al die aandacht (je gaat bijna denken dat de wereld alleen om jou draait ;) ;) ;))



Maar goed, het weer buiten was trouwens niet echt super. Het miezerde, regende, goot zelfs af en toe. Echt herfstweer en helemaal herkenbaar bij onze verjaardag (ja, Marianne is ook jarig ;) joh!?)

Ik Lise ophalen aan het einde van de ochtend en toen belde Marianne op! Om te feliciteren en even bij te praten over hun huizenjacht en mijn ervaringen van deze dag en gisteravond.



Ik heb met 2 meiden, Cait (Nieuw Zeeland) en Christin (Duitland) al een ‘verjaardagsfeestje; gevierd. Ik was immers, volgens de Nederlands tijd, al jarig ;) ;) en ben getrakteerd op een drankje en daarna rondgereden in een heus winkelwagentje van de Safeway supermarkt over het parkeerterrein en vervolgens ook nog in de winkel…. - tja, je wordt maar 1x 25 toch?! En een lol dat we hadden! (maar voelde me toch ook af en toe wel een beetje opgelaten en dat het aan de kinderachtige ‘’onderbroekenlol’’ kant was.) Met een joekel van een pompoen voor je hoofd houdend werd er een foto van je gemaakt. Het wagentje werd ‘volgeladen’ met heliumballonnen en ook dat moest uiteraard vastgelegd worden en dan nog alle andere geweldige momenten die je maar kan hebben in een supermarkt om half 10 ’s avonds op een maandagavond.

We waren van plan geweest om naar een ‘halloween-spooktocht-bos te gaan. Dit schijnt echt super ‘scary’ te zijn, met bloedende scenes en dat je aan je benen wordt getrokken terwijl je je net rot bent geschrokken en heel hard wilt wegrennen. AAAARRRGGGHHH. Maar dat wilde ik wel een keer meemaken! Maar helaas het was gesloten. Misschien nog ergens deze week??!

Dat was dus gisteren, nu weer verder met vandaag…

Met Lise lekker zitten lunchen en daarna de kids in bed gelegd. Maar slapen zat er niet echt in voor Lise. Dus die heeft gezellig naast mij op de bank wat boekjes zitten lezen en zitten kletsen. Toen Kim wakker was kwam die ook gezellig erbij.

Omdat het feest is kreeg Lise een cakeje, ze lust namelijk geen appel. Dus appeltaart zou geen succes worden. Cakeje vond ze toch ook niet zo geweldig, want ze wilde kleien en spelen.

Omdat ik zo’n lekkere Hollandse appeltaart had gebakken en ik die niet helemaal zelf wilde opeten, nodigde ik de buurvrouw Hope en buurmeisje Anna uit voor thee en taart. Dit was hartstikke gezellig. Lise heeft zich goed vermaakt met Anna. Hope en ik hebben we het ook nog gehad over de tradities van verjaardag vieren en natuurlijk Halloween. Conclusie: het varieert per gezin en omgeving.

Van hen kreeg ik een boekje ‘the elements of style’ (een boekje over stijlschrijven, oftewel de puntjes op de i zetten met schrijven, dat wat ik heel goed kan gebruiken!)

Matthijs, mijn zwager, belde nog op om te feliciteren en de vraag of ik nog even op skype kon komen. Mijn ouders waren bij hun. Dus we hebben daarna nog even met elkaar gesproken. Leuk!

Willemien en Marcel hadden me afgelopen weekend al verteld dat ze van plan waren mij mee uit eten te nemen voor mijn verjaardag. Leuk! Maar ik wilde ook graag een feestje vieren met wat au pairs!

Dus ik had iedereen uitgenodigd om om half 9 naar the cheesecake factory te komen (een restaurant met lekkere cheesecake) en daar een gezellige avond te hebben.

Cait en Christin hadden me al diverse keren duidelijk gemaakt hoe het in zijn werk hoort te gaan. Als jarige hoef je niks te betalen en wordt je getrakteerd. Ook de taart voor je gebakken/gekocht. Dat is een eer, om dat voor de jarige te doen…haha. Nou goed dan (al kostte het me wel wat moeite om het los te laten… he het verzorgende en regelen blijft een beetje aan me hangen)

Samen met Marcel en Willemien en de kinderen hebben we lekker zitten eten bij ‘café de luxe’. Om acht uur vertrokken we daar vandaan en zij zouden me wel afzetten in Friendship Heights bij de cheesecake factory. Dus wij in de auto rijden. Rijden een kant op waarvan ik dacht en (uiteraard!...) hardop zei: dit is een bijzonder route om naar F.H. te gaan. ‘We zijn toch wat aan de vroege kant, dus dan krijg je de mooie route. Oké, prima. Dus wij rijden ‘ergens’ naar toe, Ik zit verder eigenlijk niet zo op te letten en Marcel rijdt een terrein op. Ik dacht nog, nou ja! rijdt ie een parkeerterrein, pikkedonker op….rijdt ie een rondje…vaag. Nee, en echt?!! hij parkeert….’’Ja we zijn nog niet klaar…stap maar uit’’ ….he?? wat is dit voor iets vaags? En ik moet over 20 minuten bij mijn feestje zijn. Nou ja laat het niet te lang duren… gaan we een bowlingbaan in??? He? Wat moeten we daar nou? De kinderen moeten naar bed. We gaan toch niet met z’n driën dit doen? Eventjes. Ik moet over 20 minuten in F.H. zijn….

Ik moest maar als eerste naar binnen gaan…..dus wij lopen die hal in, allemaal bowling banen. Er gaat me iets dagen als… vaag, dus ze hebben iets voor me in petto….

Marcel vroeg aan die mevrouw of we een baan konden huren voor vanavond…en of er mensen waren, ik weet het niet meer precies wat er allemaal gezegd, gevraagd werd.

Toen zegt ie vrouw: voor een surpriseparty? Marcel zegt: nou dit is de jarige en wijst naar mij…loop maar mee… (ik denk nog… wie kunnen hier nou zijn? Iedereen zit in F.H.

Lopen we verder, om de hoek……………zit iedereen daar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Cait, Christin, Anaïs, Julia, Hanne, Bianka, Elisabeth, Karolin, Maja, he????????????????????????????????????????????



Echt, mooi, whaaaa, he????? Ik was echt helemaal perplex!! Hoe kan dit? He????

Ik krijg een witte boa en grote witte haarspeld met grote bloem op. Een helium ballon (cool man, dit is de twee ballon! Haha) en een taart! Haha, een oranje met 2 spookjes erop!

Iedereen gedag zeggen en omhelzen, ik kreeg al meteen allemaal kaarten in mijn handen geduwd.

We gingen bowlen. 2 uur lang met z’n allen! Schoenen aan gaan met die banaan. Ik heb samen met Lise de eerste bal gerold en iedereen kreeg een drankje.

Met iedereen een beetje kunnen praten, zoals dat bij bowlen gaat kun je niet echt een gesprek voeren. Ik kon al die tijd trouwens niet stoppen met glimlachen en lachen en stralen. Ik vond dit echt zo’n GEWELDIGE VERRASSING!!! Dit had ik echt zo niet verwacht, of ook maar iets in de gaten gehad!!! Een paar vroegen ook of ik de hele avond zo stralend bleef kijken en lachen. Het voelde ook zo speciaal en ongelooflijk. Ik moest ook echt even stilstaan bij het moment: ok. Dit gebeurt echt.Dit is geen droom. Ze hebben echt een feest voor mij georganiseerd en ik wist er echt niks van en al die meiden zijn speciaal voor mij gekomen en willen dit met mij meevieren. Dit is toch echt FANTASTISCH! Een mooiere 25e verjaardag in Amerika kan je je toch niet wensen?!

Wie er trouwens gewonnen heeft…. Ik weet het niet, maar ook weer volgens Cait’s overtuigende gevoel van ‘jij bent het feestbeest, dus alles draait om jou’. HEB IK GEWONNEN… met het laagste aantal punten. haha

Nou dit was weer een super lang verhaal! er is dus ook weer super veel gebeurd!

Ik mail binnenkort wel weer... wellicht dan een wat korter verhaal...;)

x elisa

  • 28 Oktober 2009 - 19:08

    Nancy:

    Woei!!!!!!! Gefeliciflapsteerd meis! Of...oh nee...Happy Birthday to you is het nu dan weer he?

    Een kwartje geworden dus, hele mooie leeftijd! Ik schaam me diep, want ik laat natuurlijk weer veeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig van me horen. Maar ik heb je verslag weer vol enthousiasme gelezen! Wat klink je blij en opgewekt! Wat super ook die surprise party en dat gevoel te krijgen dat je echt welkom bent, waar dan ook! (wat ik natuurlijk dan weer volkomen logisch vind, want je bent nu eenmaal een super mens!!!)

    Geniet de komende zes maanden extra goed, maar dat zal vast wel lukken!

  • 28 Oktober 2009 - 19:10

    Nancy :

    Ja...en dan klik op je verzenden en dan zie je ineens allemaal foto's! Super leuk die halloween foto's, en prachtig die herfstfoto van die straat!

    (nu ben ik echt klaar hoor!)

    Dag, dag!

  • 29 Oktober 2009 - 08:25

    Krista:

    Hier ook een beetje een late -maar zeker niet minder gemeende!- felicitatie! Hiep Hiep Hoera! Wat heb je weer een fantastisch verhaal geschreven. Ik heb helemaal met je kunnen meegenieten en werd er super vrolijk van! Ik moest ook denken aan het gezegde: 'what goes around comes around'. Ken je dat? Alle mensen om jou heen Elisa, moet je nagaan hoeveel moois jíj ze geeft en hoe gelukkig jíj ze maakt! Dat komt allemaal weer bij jou terug...

  • 29 Oktober 2009 - 12:36

    Mamma:

    Eliesje, was het nou toch niet nodig geweest dat visum halen in A'dam?
    Wij hebben ook enorm genoten van jou aanwezigheid in Nederland. alsof je niet weggeweest bent zo voelde het weer. Lekker op de bank zitten en bij praten, wel laat naar bed.Het was weer heerlijk om je bij ons te hebben, ons gezin weer compleet. Fijn dat je je in Amerika nu ook lekker thuis voelt, blijf genieten!!

  • 29 Oktober 2009 - 13:39

    Tante Annemieke,:

    Lieve Elisa,

    Ik vind het zo fijn voor je dat iedereen zo blij met jou persoontje is. Het is weer een feest om je verslag te lezen. Je bent een kanjer!!!!

  • 01 November 2009 - 09:51

    Barbara:

    Jeetje wat heb je een hoop geschreven zeg! En ik heb je dus gemist bij Puk en niet eens gehoord dat je langs geweest bent, tsss! leuk om te lezen allemaal. En wat wordt je vreselijk verwend daar en overal, super. Hier bij mij en m'n familie enz. gaat alles heel goed. Meer schrijf ik niet, want dat is zo saai vergeleken bij jou leuke verhalen, hahaha! Nou, Elisa nog heel veel plezier en tot ziens maar weer!

    xxx

    Bar

  • 03 November 2009 - 10:52

    Gabrielle:

    Lieve Elies,

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Helemaal op zn Elisaassss... Lekker enthousiast. ;-)
    Wat gaaf dat ze een supriseparty voor je gepland hadden. Als je nu niet ingeburgerd bent. Heel erg leuk voor je!

    Mail je zo.

    Veel liefs,
    Gab

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Hoi, Welkom op mijn waarbenjij.nu site. Ik was in 2008-2010 als au pair aan het werk in Washington DC en ga december 2011 een kort bezoekje aan DC (en mijn familie daar) brengen om van daaruit door te vliegen en een maand in Nieuw Zeeland te gaan vertoeven. Ik zal proberen jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn belevenissen! Veel leesplezier en als je een berichtje achterlaat vind ik dat super leuk! Groetjes Elisa

Actief sinds 09 Sept. 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 40713

Voorgaande reizen:

15 December 2011 - 20 Januari 2012

Washington DC > Nieuw Zeeland

28 Oktober 2008 - 21 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: