Vakantie New York, Toronto en thuis in Washington - Reisverslag uit Chevy Chase, Verenigde Staten van Elisa Valk - WaarBenJij.nu Vakantie New York, Toronto en thuis in Washington - Reisverslag uit Chevy Chase, Verenigde Staten van Elisa Valk - WaarBenJij.nu

Vakantie New York, Toronto en thuis in Washington

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

12 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Chevy Chase

Hallo lieve familie, vrienden, kennisen en andere ge"interesseerden,

3 weken vakantie zijn omgevlogen. vanmorgen om 10 uur Laura uitgezwaaid die weer naar New York vertrok om daar het vliegtuig naar huis te nemen.

We hebben enorm veel gedaan en gezien! Heel veel gelachen, gegiebeld en uiteraard gekletst. We weten weer alles van elkaar en het voelde vanaf het eerste moment alweer zo vertrouwd! Alsof er helemaal geen 9 maanden tussen hebben gezeten dat we elkaar voor het laatst zagen (wel... je hebt natuurlijk msn en webcam) Ik ben nog helemaal niet veranderd! Nog net zo lekker gestoord!

We kunnen wel zeggen dat we behoorlijk wat hoogtepunten hebben meegemaakt! Al moet ik er wel bij zeggen dat je dat niet altijd op dat moment realiseert.... Gelukkig heb je elkaar, je geheugen en de foto's dan nog!
Het was namelijk zo dat ik de eerste week wel wat last had van een 'grijze' waas over alles wat ik zag en ervaarde. Alles kwam wat minder binnen en vond ik niet zo bijzonder als je/ik verwachtte. Stel je voor dat je voor de Niagara Falls staat, met een stralend blauwe lucht en lekkere temperatuur. De verhalen en ervaringen die je al hebt gehoord over hoe geweldig die watervallen zouden zijn. En je ze ziet en denkt (en hardop zegt): Is dit het nou?
Nou ja, dan is er toch even iets niet helemaal OK met me.

Dus na 1,5 week vakantie kwam er bij mij ook een waterval...en daardoor klaarde de lucht. Het feit dat Laura (bekend, vertrouwd vanuit NL) er was kwam er toch een gevoel van heimwee, het feit dat ik al 9 maanden (!) van huis ben en toch ook wel vermoeidheid naar boven, wat ik al een tijdje aan het ontkennen en wegduwen was... maar ja het moest er uit en dus zat ik daar op 50 meter afstand van die enorme watermassa, op een stoepje hard te janken met super Laura aan mij zij. Het luchtte wel op (had ik het nou maar eerder laten gaan, dan was ik eerder begonnen met genieten!

Maar goed de eerste week zijn we in NYC geweest. We hebben daar het vrijheidsbeeld beklommen. We zijn echt helemaal bovenin de kroon geweest. Dit is een (bijna) unieke ervaring, aangezien dit sinds 4 juli weer kan (sinds 9/11/2001) en er maar beperkt kaartjes voor zijn (nu al tot en met begin nov. uitverkocht!) We werden er echt als VIP's behandeld! Dat alleen is al gaaf! Geen lange wachtrijen voor ons, vrijwel direct doorlopen en met de trap in het vrijheidsbeeld naar boven (ruim 500 treden geloof ik) en dan ben je er dus echt IN. Met alle 'vouwen' van de jurk aan de binnenkant te zien en de constructie (Er was trouwens ook een hele tentoonstelling van, onstaansgeschiedenis ed.) en op uitzichtpunten komen waar de rest van het publiek niet op mag. En helemaal bovenin, je kent het misschien wel: die raampjes van de kroon, nou daar achter stonden wij en hadden we prachtig uitzicht. We konden de torts ook redelijk goed zien. het wordt daar boven trouwens in de volle zin behoorlijk warm en de dikte van het materiaal waar het beeld uit bestaat zijn 2-3 muntje van 1 cent op elkaar, dus heel dun eigenlijk. en dus vrijwel hol van binnen. Het heeft ook behoorlijk wat 'bewegingsvrijheid', dus als het flink waait, gaat het beeld heen en weer (anders zou het kunnen afbreken)
En dus goed uitzicht over Brooklijn, Manhattan, Gouvenors Island en meer. Bijna niet vast te leggen op foto, maar ja je doet toch een paar pogingen (200 foto's ofzo...alleen al op mijn camera...)
Die medewerkster (een ranger noemde ze dat) daar boven in was trouwens super relaxt en ze gaf een beetje uitleg. Natuurlijk ook over Hudson, Nederlander en 400 jaar geleden. (maak er zelf het verhaal bij;)) en we mochten best lang blijven, helemaal niet zo streng ofzo!
Wat nog heel grappig was: er kwam een wat dikkere vrouw, ook een ranger (jaar of 20) helemaal hijgend boven. Ja, ze probeerde af te vallen zodat ze in haar trouwjurk paste. Oh, zegt de andere ranger ' ik wist niet dat je gaat trouwen'. Nee, ik heb ook nog geen partner, maar begin vast met afvallen' (oke, misschien klinkt het nu niet zo grappig, maar op dat moment was dat het wel!!)
Lopen we weer naar beneden, even een video opname maken: "Wij zijn lekker in de kroon van het vrijheidsbeeld geweest!"..... En dan dat dansje erbij.... je zou het filmpje eens moeten zien!! Zo gelachen!

Uiteraard Time Square weer bezocht. Leuk om weer te zijn, voelt al een beetje vertrouwd (gek he) En Laura vond dat ook echt geweldig! Wist je trouwens dat je op internet kan zoeken naar de beelden die een camera daar maakt, 24/7. Wij stonden daar 5 aug. en belden toen Mariken (onze nicht bij wie we in Toronto hebben gelogeerd) of ze even online wilde kijken hoe wij daar stonden te zwaaien! Gelukt! (helaas is het niet gelukt om dat beeld op te slaan!) maar dat is toch grappig?! (Op veel plekken, overal ter wereld staan van de camera's/webcams...)

We hebben Manhattan gezien, door er met de bus door heen te rijden, zowel overdag als 's avonds tijdens zonsondergang. Gaaf! We zijn op de Empire State Building geweest, ook bij zonsondergang! Zo bijzonder om NY te zien veranderen... ook weer moeilijk vast te leggen of te beschrijven. En we hebben een paar uurtjes in Central Park doorgebracht: boekje lezen in het gras en springfoto's maken (wat dat zijn.. zie het resultaat bij de foto's;))

We verbleven in een hostel. Was een prima plek, wel iets verder van het centrum, maar goed bereikbaar met subway. En overal stond de airco zo afgreselijk (combi van vreselijk en afgrijselijk (ik vond m zelf wel leuk!!! hahaha) koud, dat je er gewoon wakker van werd 's nachts en een sjaal of vestje bij je moest hebben als je ergens naar binnen ging.

We hebben veel, heel veel Starbucks gehad. Lekker man! Oja en Laura heeft de eerste 4 dagen zonder koffer rondgebracht, want die stond nog ergens in Rome (overstap) dus dat was wel vervelend. maar we hebben ons er goed doorheen geslagen!

En we hebben een vriendin van mij, Ingrid en haar man Alex ontmoet en samen geluncht. Was heel leuk om elkaar op deze plek te ontmoeten. En mooie foto op Broadway gemaakt (of was het 'Roadway? :))

Dit was het even voor vandaag. Binnenkort het vervolg van Canada en hier thuis, maar het wordt anders zo'n ENORM verhaal...

Bye bye

  • 12 Augustus 2009 - 19:01

    Tessa:

    Hey Elies,

    het is weer een heerlijk verhaal geworden! Ik wacht op het vervolg en natuurlijk de foto's! Haha...
    Ik bereid me nu voor op een trip door Europa. Wellicht volgend jaar iets groters ;)!
    Ik volg je!

    Liefs

  • 12 Augustus 2009 - 19:02

    Tessa:

    En ineens zie ik foto's...

  • 12 Augustus 2009 - 19:21

    Debbie:

    Hey Elisa!

    Leuk weer wat van je te lezen! Ben benieuwd naar het vervolg!
    Ik ben inmiddels officieel afgestudeerd!!!
    Wederom veel plezier met alles wat je nog gaat doen!

    Groetjes Debbie

  • 13 Augustus 2009 - 07:15

    Gaby:

    Elke keer weer leuk om te lezen wat je beleeft, geweldig! Enjoy!

    Toppie!

  • 13 Augustus 2009 - 07:27

    Arenda:

    he elisa,
    wat fijn dat je er tog van genoten hebt!! ik snap dat het dan ff raar en moeilijk was maar je verhaal is weer super om te lezen ..... ben benieuwd naar het vervolg... nou geniet er maar weer lekker van en ik lees het wel weer!!! heel veel liefs ook voor marcel, willemien, lise en kim xxx arenda

  • 13 Augustus 2009 - 11:31

    Anika:

    Hey Elies,

    Heb weer kunnen lachen om je verhaal, ik hoor het je allemaal zo vertellen, heel leuk. Goed te horen dat je bent opgeknapt van het luchten van je hart bij Laura en haar gezelschap!! De foto's zijn leuk!

    Genietse!

    x Anika

  • 13 Augustus 2009 - 22:12

    Mamma:

    Het ziet er heel gezellig en vrolijk uit hoor bij de falls.
    Wat kan het lekker opfrissen he zo'n buitje!
    Fijn dat alles goed is gegaan en dat jullie hebben genoten van alles en Laura en jij weer heelhuids thuis zijn gekomen. Dit is een vakantie die je nooit zult vergeten en als jullie 2 oude besjes zijn dan praten jullie er nog over.

  • 14 Augustus 2009 - 22:15

    Evelien:

    Wat een belevenissen, zo te lezen heb je een fantastiese vakantie gehad.Goed dat je even uit kon huilen, je kan het maar beter kwijt zijn, dat lucht op en zoals je al schreef kon je daarna weer alles intensief beleven en genieten. Leuke springfoto's en wat ben je bruin zeg!!prachtige foto's van NY echt goed gedaan.groetjes Evelien

  • 16 Augustus 2009 - 10:14

    Wil Van Der Ham:

    Leuk om je verhalen te lezen. Het is nog vakantie en dan neem ik er ook de tijd voor. Heel herkenbaar ook. Als je in een bepaalde stemming bent, zie je de wereld vanuit die stemming. Niks mis mee denk ik. Geniet lekker van deze unieke periode in de VS. Hartelijke groeten ook van Els. Die leest ook al jouw reisverslagen.

  • 25 Augustus 2009 - 20:27

    Tonny:

    hallo elisa
    wat een prachtige verhalen over jouw leven in de US
    bedankt lieve gr tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisa

Hoi, Welkom op mijn waarbenjij.nu site. Ik was in 2008-2010 als au pair aan het werk in Washington DC en ga december 2011 een kort bezoekje aan DC (en mijn familie daar) brengen om van daaruit door te vliegen en een maand in Nieuw Zeeland te gaan vertoeven. Ik zal proberen jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn belevenissen! Veel leesplezier en als je een berichtje achterlaat vind ik dat super leuk! Groetjes Elisa

Actief sinds 09 Sept. 2008
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 40711

Voorgaande reizen:

15 December 2011 - 20 Januari 2012

Washington DC > Nieuw Zeeland

28 Oktober 2008 - 21 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: